Hned po Velikonočních prázdninách čeká žáky 6. a 7. třídy třítýdenní program inovativní výuky. Jedná se o pilotní projekt nově budované přidané hodnoty kvalitního vzdělávání na II. stupni ve Sluníčku. Během těchto třech týdnu bude plnění tématických plánu v jednotlivých předmětech nahrazeno speciálním programem tzv. integrované tematické výuky.
Základním tématem tohoto programu je “Riziko” a hlavní myšlenkou pak, že jakýkoliv společenský či vědecký pokrok není možné realizovat, aniž bychom akceptovali jistou míru rizika. Daná rizika je však důležité správně vyhodnotit, zvážit možné hrozby a příležitosti, které pokrok může přinést jednotlivci i celé společnosti ,a na základě toho se pak lépe rozhodovat.
Žáci se během realizace integrované tematické výuky budou v rámci učiva daného předmětu zabývat právě výše uvedenou myšlenkou. Během třech týdnů je čeká:
1/ motivační úvod s těmto aktivitami a výstupy
- hra riskuj nebo ber (využití pravděpodobnosti a osobní přístup k riziku)
- aktivita lezecká stěna (lezení na stěně v Lipenské hale, otázka strachu)
2/ v Dějepise
- Jaká rizika podstupovali lidé v pravěku? proč riskovali?
- Co mohli získat nebo ztratit lidé útokem na Bastilu
- Jaké další události Francouzské revoluce museli lidé zažít
- Co riskovali Sufražetky
- Jaké příležitosti a hrozby skýtalo Hnutí za lidská práva
3/ ve Fyzice
- Jaká rizika jsou spojena s přeměnou a využitím energie
- Čím je nebezpečná elektřina a jak to vůbec funguje?
- Jak funguje magnetismus a elektřina a jaká rizika jsou s tím spojená?
4/ v Přírodopise
- Jaké máme zdroje energie a jaké jsou příležitosti a hrozby s nimi spojenými?
- Jak funguje fotosyntéza a co přináší lidem?
- Příležitosti a hrozby používání různých paliv?
- Jsou ostrovní systémy či ekovesnice opravdu pokrokové?
5/ v Zeměpise
- Kde jsou tektonicky aktivní oblasti a jaká rizika tam najdeme?
- Jak probíhaly specifické přírodní katastrofy?
- Dá se minimalizovat riziko v daných oblastech?
6/ ve Výtvarné výchově
- Proč umělci rádi překračují hranice? Co tím mohou získat?
- Kdo jsou umělci všech věků a kdo rebelové?
- Co je to autoportrét a ná se uchopit i jiným způsobem?
- Je moderní umění pokrokové?
Neuvádíme zde všechny předměty. Otázkami pokroku, posuzováním hrozeb a příležitostí se budou žáci zabývat i v Informatice, Tělesné výchově, Hudební výchově a samozřejmě i v Anglickém a Českém jazyce.
Žákům jistě pomůže, když projevíte zájem o toto téma. Jako rodiče můžete výuku ve škole podpořit návštěvou Muzea či jiného vhodného místa, kde si můžete o otázkách spojených s pokrokem ve vědě a společnosti či rizikem a jeho vyhodnocováním popovídat. Na závěr programu bychom rádi s žáky realizovali přehlídku práce a výstupů ze všech předmětů a aktivit, na kterou Vás rádi pozveme.